JEW CHERRY, CLOWN AND CONGO

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Contemporary Fine Arts freut sich, die Ausstellung „Jew Cherry, Clown and Congo“ mit neuen Werken von Tal R zu präsentieren – die nunmehr 13. Ausstellung des Künstlers mit der Galerie.


Die neuen Gemälde von Tal R kleiden sich in Harmlosigkeit. Ihr flächiger Stil, Motive wie das Spielzeug, die afrikanische Stammeskunst, die liegende Schläferin, der weibliche Akt inmitten der exotischen Sammlung im Atelier, das Mädchenbildnis erinnern in ihrer Machart an die Malerei der „Brücke“ oder an die Zitate der Volkskunst in der russischen Avantgarde. Aber der Betrachter spürt bald die Raffinesse der scheinbaren Leichtigkeit und Eingängigkeit; denn die Motive haben es in sich. 


Als Beispiel kann das Hochformat dienen, das einen Zweig der „Judenkirsche“, einen Clown und eine Skulptur aus dem Kongo kombiniert. Bei der Pflanze handelt es sich um ein Nachtschattengewächs, das seinen Namen erhalten hat, weil die Blüten den Hüten jüdischer Frauen in der Vergangenheit ähneln. Zusammen mit Clown und Kongo-Figur entstand ein Stillleben, das historische Erinnerung, clowneske Traurigkeit und afrikanische Vitalität in Spannung versetzt. Wie bei anderen der neuen Gemälde hält sich die Farbgestaltung in einem gedeckten, sonoren Bereich, der das scheinbar Harmlose mit existenziellem Ernst paart. Es entsteht in der Gegenwelt von Spielzeug und Exotik etwas Groteskes, ja Irritierendes, das durch die Flächigkeit des Bildaufbaus verstärkt, ja regelrecht zum Knirschen gebracht wird.


Es kommt hinzu, dass immer wieder ornamentale Muster die figürlichen Elemente begleiten und für eine unmerkliche Metamorphose des Bildrhythmus sorgen. Ornamente, Akte, exotische Gegenstände, Selbstzitate und Muster werden jedoch nicht harmonisiert, sondern behalten ihr Widerspenstiges. In jedem Werk lässt sich etwas Sperriges entdecken: das gelbe Tier neben einer Clownspuppe, die Spielzeugente, die Decke unter dem weiblichen Akt, das Gesicht am rechten Rand des frontalen Aktbildes (Tal R als Augenzeuge?), die „Judenkirsche“, das blaue Wesen hinter dem Mädchenbildnis. Hier bricht etwas Fremdes in den Alltag ein, was den Kompositionen von Tal R etwas verleiht von dem, was Roland Barthes für die Photographie einmal als das „punktum“ bezeichnet hat – ein Detail, das dem Ganzen eine Prise Magie hinzufügt.


Tal R wurde 1967 in Tel Aviv geboren und lebt und arbeitet in Kopenhagen. Als einer der einflussreichsten Künstler seiner Generation hatte er von 2005 bis 2014 eine Professur an der Kunstakademie Düsseldorf inne. Seine erste ihm gewidmete Skulpturenausstellung wird 2020 in der Glyptotek in Kopenhagen eröffnet. Einzelausstellungen fanden u. a. im Louisiana Museum of Modern Art in Humblebaek, Dänemark (2017), Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam (2017), im ARoS Aarhus Kunstmuseum in Aarhus, Dänemark (2013 – 2014), in der Kunsthalle Düsseldorf (2013), im Museu Brasileiro da Escultura in São Paulo (2012) sowie im Kunstverein in Hamburg (2011) statt. 

Für Presseinformationen und Bildmaterial kontaktieren Sie bitte Camila McHugh: camila@cfa-berlin.de

Homes have clocks. Not the ones on the walls – but in the way floorboards creak, sunlight dapples, garbage trucks rumble. The paintings in Tal R’s Jew Cherry, Clown and Congo, his thirteenth exhibition with CFA opening on the gallery’s bel etage on the occasion of Berlin Gallery Weekend take three rooms in his home as their stage. More specifically, three pieces of furniture: the living room shelf with its diamond pattern, the pastel-striped furniture of the playroom, the round kitchen table. These are the three places in Tal’s apartment that he can trust when he paints. Where line and light and a familiar sense of time allow him to return to his subject matter – objects, the reclining figure – which he has continued to play with since he began painting everyday things over twenty years ago. 

The rooms are charged now, as nostalgia seeps in, because Tal is leaving this house after twelve years. The paintings begin with the fool’s errand of trying to hold on to something: that fickle drive particular to imminent loss. Color blocks and stacked shapes in a rosy maroon and an almost-midnight blue build a stage for trios of toys or a reclining woman, dressed in a similarly vivid color palate. Tal has been long attuned to the way a composition with an above- and a below-ground can construct a space that is both physical and mental. The backyard, the studio, Copenhagen, Detroit, have each served as settings that materialize the shapelessness of identity. As the rooms and the memories etched into them are reimagined in paint, they are also reinvented. That funny contradiction: rendered in paint, the rooms and their familiar clutter are not captured, giving way instead to something else. Ultimately this is about the way art makes space, a means of comprehending and assimilating the world. 

Tal is interested in the multiple meanings an object holds – personal, collective – the permutations in meaning when objects are placed together. Since the late 90s, Tal has used Kolbojnik, the Hebrew word for leftovers, to describe his practice of accumulating and arranging objects, bits and pieces, in his life and on the canvas. In 2008, he moved studios and let the multitude go. Now, he holds the objects lightly, pays attention to the intuitive process of what he is drawn to. 

A physalis – the little plant with an orange berry encased by a papery calyx – is also called a Jew Cherry. Born in Tel Aviv and based in Copenhagen for most of his life, a blurred identity that he often engages in his work, Tal was struck by the nickname. Strolling between flower shops in Copenhagen, he found the plant referred to as Jew Money, Chinese Lantern, Golden Berry, Inca Cherry, among other nicknames. Sifting through the objects in his studio, guided by a kind of instinct, Tal places a Jew Cherry branch beside a toy clown and a figure from Congo. He asks us, now what does this mean? Maybe nothing. Or maybe a way to give a feeling a form, emotion a color, or the sense of something slipping through your fingers, that you’re going to miss it but you’ve got to let it go, a shape. 

Born in Tel Aviv in 1967, Tal R lives and works in Copenhagen. One of the most influential artists of his generation, he held a Professorship at Kunstakademie Düsseldorf from 2005 to 2014. His first dedicated sculpture exhibition will open at Copenhagen’s Glyptotek in 2020. Solo exhibitions have been staged at institutional venues including Louisiana Museum of Modern Art travelling to Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam (2017); ARoS Aarhus Kunstmuseum, Aarhus, Denmark (2013 – 2014); Kunsthalle Düsseldorf (2013); Museu Brasileiro da Escultura, São Paulo (2012), and Der Kunstverein, Hamburg (2011). 


For any press and image queries, please kindly contact Camila McHugh: camila@cfa-berlin.de


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